A szemüveg ósdi? Ugyan már!

A szemüveg múltja

Az, hogy lencséket, kristályokat bizonyos módon csiszolva a látás korrigálható, már az ókori Kínában is felfedezték. Hovatovább, ha belegondolunk ez a technika az alapja a távcsőnek is, amit pedig az arabok már nagyon korán alkalmaztak, de Európa szerte elterjedtté vált a tizenhetedik századra. Drága, megbecsült, de ismert technológia volt. Akkor mégis miért kellett mér két és fél évszázadnak eltelnie, mire a szemüveg megjelent a tömeggyártásban? Kifejezetten banális az indok: mert a rögzítés még problémát okozott nagyon sokáig. Csiszolhatunk két vastag lencsét, igen, de, hogy marad ott? Nyilván mindenki látott már lornyont avagy zsebből előkapott cvikkert kosztümös filmekben, ekkortájt már képes volt a technika keretbe foglalni őket. Mégis az az apró lépés, hogy a súlyát a fülünk tartsa meg nehezen fedezte fel az emberiség.

Pedig voltak már erre is példák a történelem során. Legrégebbi ismert technológia a hószemüveg, melyet az északi inuit törzsek is alkalmaztak. Ugyan az ok más, de a szemüveg konkrét formája és rögzítése adott. Alapvetően ott, ahol folyamatos a hómező, a napsütést szinte minden felület visszaveri. Az emberi szem pedig a túlzott Napfénytől hasonlóan károsodik, mint leégés után a bőr. Ezt megelőzendő, a törzsek vagy a fejükre pánttal rögzített, vagy a fülükre helyezve szárral ellátott „hószemüvegeket” készítettek. Valamiféle keményebb anyag, mondjuk jávorszarvas csontjába vájtak egy vékony vízszintes vonalat. Ez megszűrte fény nagyját, ugyanakkor még biztosított egy kis látóteret is.

A szemüveg korai megítélése

Kezdetben a szemüveg értelemszerűen a gazdagabbak kiváltsága volt. A szecessziós, díszes lornyonokon is ez a szemléletmód látszik. Ugyanúgy sokkal inkább a kor előrehaladtával váltak szükségessé, mint ma és hiába vált a gyártás olcsóbbá és terjedt el ezáltal a középosztály, a polgárság berkeiben is, még nagyon sokáig vélték az öregkor egyik kézzel fogható jelének. Az a szemlélet pedig, hogy a szemüveg „ciki”, férfiatlan és a gyengeség jele jódarabig tartotta is magát.

Tetézte a helyzetet, hogy a kezdeti modellek értelemszerűen nem adhattak túl nagy forma és stílusbéli változatosságot, ami aztán vagy jól állt valakinek, vagy nem. A nagyon erős látáskorrekció pedig lencse vékonyítás ismerete nélkül hatalmas gülü szemeket mutatott egy külső szemlélő számára, így a szemüveges olykor nevetség céltáblájává is válhatott.

A megítélés tehát nagyban függött az ember társadalmi rangjától, illetve pénztárcájától. Ha tudott költeni rá egy aranyozott, míves darabot viselhetett, ami még, ha nem is állt túl jól, legalább rangot és vagyonosságot tükrözhetett a világ felé. Jobb esetben pedig összhangban a tudós megjelenéssel még bölcsebbnek is beállította a viselőjét. Aki azonban anyagilag nem engedhette meg magának, hogy változtasson a tucat gyártott darabokon, vagy szerencsés volt, vagy nem.

A szemüveg elfogadása

Ezen a megítélésen az amerikai hadsereg igényei változtattak először. Igaz, ez még nem a szemüveg, hanem a napszemüveg révén alakult így. A pilóták ugyanis sok időt töltvén a felhők felett, hasonló panaszokkal éltek, mint anno az inuitok a végtelen hómezőkön és szükségessé vált ennek a rengeteg napfénynek a minimalizálása, illetve a további csillogó felületekről való visszatükröződésnek a visszaszorítása. Ennek érdekében fejlesztették ki az első polaroid napszemüvegeket, amikben aztán az amerikai pilótákat gyakran meg lehetett pillantani.

És mi volna menőbb egy amerikai pilótánál? A filmsztárok. Pár évtizeden belül a napszemüveg utat tört a filmvászonra is, így a szemüveg ebben a formában legalábbis a vonzó férfi és nő jelképévé vált. Sőt, az idő előrehaladtával különféle formákban, színekben is kaphatóvá vált, ki ne tudná például, milyen egy hippi napszemüveg?

Ahogy a napszemüveg divatkiegészítővé nőtte ki magát, úgy jöttek rá a gyártók, hogy ugyanezt a hagyományos szemüveg piacán is el lehetne érni. A technika fejlődésének következtében a látásproblémák egyre elterjedtebbé válnak a népesség körében, egyre nagyobb arányban érintett a lakosság is így elfogadóbb.

Ráadásul a mai https://eoptika.hu/kategoriak/szemuveg-akcio.html szemüveg gyártás képes a formák, színek és anyagok terén is igazodni a kor igényeihez. Van szár nélküli, fényre sötétedő, multifokális szemüveg és még sorolhatnánk. Mindehhez a kereteket már olyan nemzetközileg ismert divatmárkák gyártják, mint a Gucci vagy az Armani és a „kevésbé jó” gyártmányok is ezeket a stílusokat követik.

A divat szemüveg

A kezdeti ellenérzések mára már olyan mértékben átalakultak, hogy alkalmanként olyanok hordanak szemüveget, akiknek nincs is rá szükségük. Létezik dioptria nélküli szemüveg is, noha ebből a legismertebb és legindokoltabb a monitor szemüveg, mely a különféle ártó fénysugarak ellen védi a hosszas számítógépezésnek kitett szemet. Mindemellett vannak, akik szimplán divatossága miatt teljesen átlátszó lencsével csináltatnak maguknak szemüveget. Mert mára már bizonyos stílusoknak elengedhetetlen kelléke, ahogy bizonyos arctípusokhoz kifejezetten jól áll ez vagy az a kialakítás. Hosszú utat futott hát be, de napjainkra már sokkal szélesebb a választék, semmint mindenki az SZTK-ban vásárolna.